Arkivfoto: Unsplash / Pixabay

Danskerne spiser stadig flere måltider fra restauranter og takeaway-kæder. Mellem 2010 og 2015 steg omsætningen i restaurationsbranchen med 29 procent, og den vækst fortsatte de første ni måneder af 2016, hvor branchen omsatte for 7,7 procent mere end samme periode året før.

Det viser nye tal fra Horesta, som Søndagsavisen har fået indsigt i.

Det er alt fra restauranter og caféer til cateringfirmaer og pizzeriaer, der oplever fremgang.

– At gå på restaurant eller spise mad udefra er gået fra at være noget, man gjorde i særlige anledninger, til i stigende grad også at blive en hverdagsting. Det er noget, man har set i udlandet i mange år, og nu ser vi samme ændring i adfærd og forbrug i Danmark, siger Jonas Kjær, cheføkonom i Horesta, til Søndagsavisen.

I takt med at danskerne har spist mere ude, er antallet af restauranter og madkoncepter skudt i vejret. Og det har været med til at vække danskernes appetit.

– De her nye, spændende madkoncepter har virkelig ramt danskerne i en tid, hvor der generelt er meget fokus på mad. Vi er blevet mere bevidste om, at der ligger en oplevelse i at gå ud at spise, og fordi priserne samtidig har været til at betale, er det blevet mere folkeligt og almindeligt at spise ude, forklarer Jon Fuglsang, der er madsociolog på Professionshøjskolen Metropol.

I en YouGov-undersøgelse for Søndagsavisen svarer hver femte dansker, at de spiser på restaurant mindst en gang om ugen.
Københavnerne bruger flest penge på restaurantbesøg og takeaway. Her bruger en husstand gennemsnitligt 1.096 kroner om måneden, mens midtjyderne bruger færrest penge på udespisning – her er gennemsnittet pr. husstand 503 kroner om måneden, viser tal fra Danmarks Statistik.

Restaurationsbranchen forventes at havde omsat for godt 41,5 milliarder kroner i hele 2016. I 2010 var omsætningen 29,5 milliarder.

Citathistorie fra Søndagsavisen